Академічна доброчесність
ЩО ТАКЕ АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ
Академічна доброчесність – це дотримання п’яти фундаментальних цінностей: чесності, довіри, справедливості, поваги, відповідальності та відваги до дій. Оскільки замало лише вірити у фундаментальні цінності. Їх потрібно відстоювати, навіть зіткнувшись із тиском з боку інших чи відмінними поглядами. А це вимагає цілеспрямованості, відданості та відваги.
Але ці ознаки прийнятні не лише для вищої академічної спільноти, а й для спільноти учасників освітнього процесу закладів загальної середньої освіти та освітніх управлінців.
Стаття 42 Закону України “Про освіту” визначає академічну доброчесність як сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
Порушенням академічної доброчесності вважається:
академічний плагіат (оприлюднення чиїхось результатів дослідження як власних або тексту без вказання авторства);
самоплагіат (опублікування власних раніше опублікованих наукових результатів як нових);
фабрикація (вигадування даних чи фактів);
фальсифікація (відома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень);
списування;
обман;
хабарництво;
необ’єктивне оцінювання;
допомога учням під час оцінювання їх навчальних результатів чи створення перешкод під час оцінювання;
вплив на працівника, щоб він здійснив необ’єктивне оцінювання (частина 4 статті 42 Закону України “Про освіту”).
Яка відповідальність вчителя
Рішення про те, порушив педагог академічну доброчесність чи ні, й те, який вид академічної відповідальності застосувати до педагога, приймає педагогічна рада. На педраді має бути присутнім і сам педагогічний працівник та/або його законний представник.
Якщо у школі підтвердили факт порушення академічної доброчесності вчителем, такий вчитель:
не може залучатися до заходів забезпечення і підвищення якості освіти, учнівських олімпіад та інших змагань;
не допускається до позачергової атестації;
не може отримувати премії, інші заохочувальні виплати, нагороди протягом одного року;
може бути позбавлений педагогічного звання.
Яка відповідальність учня
За порушення академічної доброчесності педагогічний працівник може робити учню зауваження. Нині – це найпоширеніший вид відповідальності, який застосовують до учня. Також учень може повторно проходити підсумкове оцінювання, ДПА, відповідний освітній компонент освітньої програми, позбавлятися академічної стипендії, призових місць на учнівських змаганнях, турнірах, олімпіадах, конкурсах (частина 7, статті 43 Закону України “Про повну загальну середню освіту”).
Рішення про академічну відповідальність учнів приймає педагогічний працівник, який виявив порушення академічної доброчесності, або педагогічна рада закладу освіти відповідно до положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти.
Рішення про позбавлення учня недоброчесно отриманих академічної стипендії, призових місць на учнівських змаганнях, турнірах, олімпіадах, конкурсах приймає той орган (посадова особа), який їх присвоїв.
Варто звернути увагу, що за одне порушення може бути застосовано лише один із видів академічної відповідальності.
Рішення про притягнення до академічної відповідальності може оскаржуватися у порядку, визначеному положенням про внутрішню систему забезпечення якості освіти закладу освіти.